Cultura no val res

 

Es presenten amb el nom de La Coalición i, segons declaren a la seva pàgina web, tenen per missió –i no em negaran que, tractant-se d’una coalició, aquest terme és molt més combatiu que no pas el clàssic ‘objectiu’– “trabajar en el impulso y desarrollo de cuantas actividades sean necesarias para evitar la vulneración de los derechos de propiedad intelectual en internet. Impulsa el conocimiento de la actividad de los creadores e industrias de contenidos y propicia acuerdos y alianzas para promover un entorno digital respetuoso con la propiedad intelectual.

Si s’hi han fixat bé, la segona part d’aquesta missió ha perdut l’infinitiu, la qual cosa pot respondre a un simple descuit per part del corrector del web, cas que en tinguin, o simplement que ja no es tracta d’objectius a assolir, sinó d’una mera descripció del que constitueix la seva obligada, repetida i anodina tasca habitual. “Trabajar” vs. “impulsa” i “propicia”. La cosa és fa estranya de llegir, perquè ve formulada en un mateix paràgraf, sense punt i a part, ni cap introducció prèvia, i perquè es notori que no aprofitin per donar a “impulsa” i “propicia” l’embranzida que agafarien pel simple fet d’afegir-hi una ´r´ final. En fi, potser se’ls va acabar la força en la lluita per assolir el primer dels seus objectius, que ve a ser, dit en altres paraules, la lluita contra la pirateria.

El cas és que aquesta Coalición, constituïda per un nombre de destacades entitats com ara CEDRO, la SGAE o PROMUSICAE, és la responsable de publicar el “Observatorio de piratería y hábitos de consumo de contenidos digitales”, un informe anual que pinta, amb tota mena de gràfics, percentatges i colors, quin és l’estat de l’art en la qüestió. Totes les dades d’aquest informe, i presumeixo que també l’elaboració, són responsabilitat de GfK, una multinacional alemanya que ocupa la 4a posició en la classificació mundial d’empreses d’investigació de mercats, que treballa en més de 100 països d’arreu del món i dóna feina a més de 13.000 experts en la recopilació i anàlisi de dades de consum.

Una de les solucions que aporta GfK per a l’elaboració d’aquest informe és el que anomenen el “Panel de consumidores”. La manera com presenten les bondats d’aquesta solució diu així:

“Su negocio existe gracias a sus consumidores. Por lo tanto, entenderlos resulta esencial para asegurar, no sólo que sus productos y servicios satisfacen sus necesidades, sino también para identificar nuevas oportunidades de crecimiento.

Nuestro panel de consumidores le ofrece información detallada sobre sus consumidores en todos los canales: su perfil, sus actitudes y sus conductas.

Exploramos su comportamiento de compra: dónde van para encontrar nuevos productos, cómo los analizan, comparan y usan, así como los factores que determinan su toma de decisiones y proceso de compra.”

Diuen els argentins que per a cada solució són capaços de trobar-hi un o més problemes. Jo no sé si nosaltres som gaire lluny de tenir aquesta habilitat, però estic convençut que a l’hora de presentar informes, jugar amb l’audiència i endarrerir la feina proposada, som imbatibles. Vegin per què:

1a pàgina de l’esmentat informe (obvio portada):

Captura de pantalla 2015-04-17 a les 13.28.47

2a Pàgina (precedida d’un separador que diu “Resultados”):Captura de pantalla 2015-04-17 a les 13.29.11

3a Pàgina:Captura de pantalla 2015-04-17 a les 13.29.27

Després la cosa segueix amb “Medidas que conoce contra la piratería en España y otros países… y qué efectividad tienen”, “Importancia de ancho de banda a la hora de contratar Internet”, i altres temes tant o més interessants, fins arribar a unes conclusions finals que, detallades per indústria, són aquestes:

Captura de pantalla 2015-04-17 a les 13.49.36

Essent honest, el que La Coalición penja en la seva pàgina web és un resum executiu: és de suposar que l’informe final, fruit d’aquesta aliança entre La Coalición i la multinacional alemanya –i tampoc no em negaran que això ja comença a prendre caire d’Armada Invencible– ocupa un bon grapat de pàgines i que, adelerats com sempre anem, ens han estalviat la feina d’haver de llegir-les. Tanmateix, no sóc capaç de treure’m del damunt la sospita que ens prenen per rucs o idiotes, i que el mal que afecta la cultura no és pas la pirateria sinó haver cedit a ser tractada com a indústria i objecte de consum.

 

Advertisements

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s