Un món petit i meravellós

Ahir vaig compartir tres hores amb uns alumnes de 3r d’ESO. Vam fer un taller de poesia, vam llegir Maragall, Carner, Salvat-Papasseit, Brossa. Vam escriure un poema i vam debatre sobre la diferència entre prosa i poesia. Vam parlar de realitat i ficció, de pensament i emoció, de descripció i sentiment, de la imaginació i la memòria.

Va ser arribats en aquest punt que una de les alumnes va defensar que la nostra memòria, la de l’ésser humà, és il·limitada, però que som maldestres i no sabem emprar-la, i que per això necessitem anar farcits de dispositius que simulen ampliar-nos-la: els ordinadors, les tauletes, els mòbils, cada cop més potents i amb més gigues de memòria. Quan vaig demanar-li si ho podia desenvolupar, va argumentar que ho emmagatzemem tot, però que només som capaços de recordar allò que és més important o que necessitem tenir a l’abast, i que la resta ho perdem. Llavors, un altre noi va aixecar el dit per apuntar que no hi estava gens d’acord, i va mirar de demostrar-li-ho: «jo recordo que de petit em tancava dins l’armari de l’habitació, amb una capsa de galetes, i que m’hi quedava una bona estona, apartat de tothom, mentre me les cruspia. Aquest record –va afegir–, no em serveix per a res ni necessito tenir-lo a mà, i en canvi, el tinc». En aquell moment, una noia que encara no havia intervingut en el debat va prendre la paraula i li va dir: «potser t’ho sembla, que no et serveix per a res, però aquelles estones tancat en l’armari eren els teus moments de felicitat, aquell armari era el teu racó de pau, on satisfeies el teu desig, i és molt important recordar que el tens o l’has tingut».

Després d’aquesta conversa vaig pensar que havia estat un gran matí, i que ja n’hi ha prou de carregar-nos l’escola, els mestres i els adolescents.

 

Anuncis

Deixa un comentari

