Bon Nadal

És sabut que Mozart componia a raig, sense gairebé corregir res del que anava escrivint. Així ho expliquen historiadors i biògrafs, i així es pot veure en els originals de les partitures que va deixar escrites. La facilitat amb què destil·lava algunes de les considerades millors obres de la història de la música occidental, no deixa de meravellar-nos. Tanmateix, n’hi va haver una que va exigir-li més esforç de l’habitual, que va reescriure i corregir vàries vegades. Es tracta dels Quartets Haydn, una obra que, com passaria en tantes ocasions, suposava un trencament amb la tradició i les formes que el precedien. Aquests quartets són tots, en general, de caire  introspectiu, allunyats de la frescor i espontaneïtat que hom podia esperar, tractant-se de Mozart i d’uns quartets de corda. Potser per la dificultat que va tenir d’expressar alhora el sentiment d’admiració, respecte i amistat vers el gran músic, considerat el pare del gènere i a qui va dedicar l’obra. El més popular d’aquests quartets és, probablement, el Quartet en Do Major K 465, conegut amb el sobrenom de Les dissonàncies per l’alteració sonora amb què arrenca el primer moviment, absolutament desconcertant per a les oïdes de l’època. Personalment, però, si hagués d’escollir-ne un, em quedaria amb el Quartet en Re Menor K421, concretament amb el primer moviment Allegro moderato.

Que tinguin tots vostès un molt Bon Nadal, i que els amics a qui admirar, respectar i estimar no els faltin.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s