La gent important

Ja em perdonaran la resta d’alumnes, però de totes les visites que s’havien organitzat a la Biblioteca Nacional de Catalunya, m’interessava especialment la que havien de fer el grup d’alumnes del PFI*, així és que, tan bon punt vaig trobar-me amb la seva tutora, mesos després, vaig córrer a preguntar-li:

–Què, com va anar, la visita?
–Ui, estaven molt nerviosos. El Jose, l’Omar i la Marta no van venir. Els vam haver de deixar perquè ja estaven amonestats i tampoc no teníem clar que aguantessin tot el matí, més el viatge en tren d’anada i tornada, que sempre es complicat… El Jose ho va tenir clar i es va auto-eliminar d’un bon començament: «yo no voy a ir, profe, que si voy, la lío, que igual no controlo y no quiero problemas».
–Quin tio, el Jose! I a la resta, els va interessar? S’ho van passar bé?
–Molt! Vam quedar tots impressionats, ells amb l’espai, i jo amb el seu comportament: es van portar tan bé! I la noia que va fer-nos la visita guiada també ho va fer molt bé, s’esforçava a explicar-se amb molta claredat perquè l’entenguessin i perquè poguessin gaudir al màxim de la visita. Pobre, però, que al final va passar un mal tràngol…
–I això?
–Doncs, que quan vam arribar a les sales d’accés restringit, per fer-los sentir la solemnitat del moment i mantenir-los interessats, que alguns començaven a estar fatigats, els va dir: “Ara, entrarem en un espai restringit, en unes sales on no hi pot entrar ningú, només la gent important!”. Mira, va ser acabar de dir-los això, i l’Ibrahim, que ja el coneixes, amb tota la seva ingenuïtat i bona fe que li pregunta: “i què tenen, de diferent de nosaltres, aquesta gent important?”.

Sobre el «Pinocho» de Collodi

1. Lenguajes adaptados. Cuando los colonizadores dicen que los colonizados no están «maduros para la autodeterminación», juzgan la cosa sobre el canon de sus propias maneras de existencia; pero, aun dando por bueno ese criterio y suponiendo que respecto de él sea cierto el veredicto, no hay que perder de vista hasta qué punto éste se ha dictado desde el hecho de la propia colonización y a la luz de las relaciones por ella establecidas. Como con los animales domésticos, se juzga la inteligencia del colonizado principalmente por su capacidad para entender al colonizador, para comunicarse con él. Pero ya que la lengua es el medio en cuyo seno tiene que medirse tal capacidad, hay que ver en primer lugar qué es lo que pasa con la lengua que corre entre uno y otro; y lo que pasa es que el propio colonizador empieza por fijar esa lengua –que es la suya– en un estadio de aprendizaje absolutamente grosero y elemental, pues, en efecto, en lugar de decirle al colonizado «Si fuera usted tan amable de conducirme a Bulawayo, estaría dispuesto a pagarle hasta diez libras rodesianas», lo que se dice es «Mtombo llevar Hombre Blanco Bulawayo y Hombre Blanco dar dinero Mtombo». Yo no diré que haya en tal comportamiento una deliberada y maligna segunda intención de bloquear al colonizado en su insuficiencia para pasar los exámenes de madurez pertenecientes al discutible criterio arriba mencionado; posiblemente no se trata más que del involuntario resultado de un puro egoísmo práctico según el cual lo único que le importa de Mtombo al Hombre Blanco es que le permita llegar lo más pronto posible a Bulawayo, y para conseguir a ultranza este propósito es no sólo suficiente sino incluso más expedita y eficaz esa deforme lengua: «¡Pues si cada vez que uno tiene que ir a alguna parte tuviese que pararse a dar lecciones de gramática…!». Lo cierto es que cuando los colonizadores vuelven a suspender una y otra vez a los colonizados en sus exámenes de madurez se olvidan de que han sido ellos mismos quienes los han fijado en el grado más elemental de las asignaturas que ellos mismos han decidido que hay que aprobar para que un pueblo se las gobierne por su cuenta, asignaturas entre las que destaca como primera y principal la de «Capacidad para entender al Hombre Blanco».

Rafael Sánchez Ferlosio. Ensayos I. Altos estudios eclesiásticos. Gramática. Narración. Diversiones. Debate


* D’acord amb la definició del Departament d’Ensenyament, els programes de formació i inserció (PFI), són voluntaris, duren un curs acadèmic, i estan pensats per a joves d’entre 16 i 21 anys que han deixat l’educació secundària obligatòria i no segueixen estudis en el sistema educatiu ni participen en cap acció formativa. L’objectiu dels PFI és proporcionar-los, d’una banda, la possibilitat de tornar al sistema educatiu (a la formació professional) i, de l’altra, l’aprenentatge imprescindible per accedir al mercat de treball.

Anuncis

2 pensaments sobre “La gent important

    • Gràcies, Sumsi! Els que són bons són el Jose, l’Ibra, la Marta i tota la resta. Jo només miro de deixar-ho escrit i posar-los aprop d’algú altre que amplifica la seva veu. Celebro que t’agradi.

      M'agrada

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s